Voor welk type truck wil je de Total Cost of Ownership scenario’s uitrekenen?

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6

Inzicht in huidige operatie

Toon mijn resultaatkeyboard_arrow_right

Disclaimer: Veel aannames gemaakt obv expert-inschattingen, rekenmodel is vereenvoudigde weergave van werkelijkheid, assessment op locatie noodzakelijk om betrouwbare inschattingen te maken.

Jouw resultaten

Total Cost of Ownership (TCO) per truck

Diesel

Elektrisch Basis

Elektrisch + Energiesysteem

Plan een gesprek in met een energietransitie specialist.

Onze Energietransitie Specialist staat klaar om u te ondersteunen bij belangrijke vragen, zoals:

Hoe kan ik de TCO van een e-truck verlagen?

Welke stappen moet ik nemen voordat ik overga naar e-trucks?

Hoe kan ik de e-trucks het beste financieren?

Jouw truck, drie TCO scenario’s

We nemen je mee in een Total Cost of Ownership-vergelijking tussen:

1 - een dieseltruck,

2 - een e-truck die laadt vanaf het elektriciteitsnet,

3 - een e-truck met eigen opwek door zonnepanelen, een batterij en slimme inkoop van energie (een energiesysteem).

Deze TCO-berekening is gebaseerd op jouw input en biedt inzicht in alle kosten gedurende de gehele inzetperiode van de truck. Door naast de aanschafwaarde ook alle kosten van het gebruik in kaart te brengen, helpen wij je op weg om een betere investeringsbeslissing te nemen.

Elektrisch basis

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

Sterk afhankelijk van diesel/stroomprijs | future proof indien je geen last hebt van netcongestie

Afhankelijkheid van marktprijs

Afhankelijkheid van stroomprijzen 
en leveranciers

Netcongestie

Mogelijk geen optie vanwege netcongestie

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Sluit aan bij ambitie van overheid en keten

Meer tonen

Diesel

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

Geen future proof keuze

Afhankelijkheid van marktprijs

Brandstofprijzen kunnen blijven stijgen 
(incl. eventuele extra belastingen)

Netcongestie

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Regeldruk tegen dieselgebruik groeit

Meer tonen

Elektrisch + energiesysteem

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

In de toekomst mogelijk voordeliger / meest future-proof keuze

Afhankelijkheid van marktprijs

Meest future proof keuze.

Netcongestie

Adresseert netcongestie-problematiek

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Sluit aan bij ambitie van overheid en keten

Meer tonen

Van laadpaal tot energiesysteem

Wanneer is een energiesysteem nodig?

  • Meerdere e-trucks tegelijkertijd opladen kan alleen als de capaciteit van je netaansluiting dat toelaat
  • Als je nu een grotere aansluiting aanvraagt, laat de installatie soms jaren op zich wachten
  • Daarnaast kan netcongestie ervoor zorgen dat je e-trucks alsnog niet kunnen laden; met een eigen energiesysteem heb je daar minder last van

Genoeg stroom?

Een verzwaring van je netaansluiting kan jaren duren. Vraag deze zo snel mogelijk aan!

In 2025 willen rijden is nu starten

Vraag nu een offerte aan voor een e-truck om in 2024 gebruik te maken van de aanZET subsidie.

Over naar elektrisch is meer dan een e-truck kopen

Een slim energiesysteem uitdenken kost tijd, maar is wel de future proof keuze.

Disclaimer: Veel aannames gemaakt obv expert-inschattingen, rekenmodel is vereenvoudigde weergave van werkelijkheid, assessment op locatie noodzakelijk om betrouwbare inschattingen te maken

Jouw resultaten

Total Cost of Ownership (TCO) per truck

Diesel

Elektrisch Basis

Elektrisch + Energiesysteem

Plan een gesprek in met een energietransitie specialist.

Onze Energietransitie Specialist staat klaar om u te ondersteunen bij belangrijke vragen, zoals:

Hoe kan ik de TCO van een e-truck verlagen?

Welke stappen moet ik nemen voordat ik overga naar e-trucks?

Hoe kan ik de elektrische vrachtwagens het beste financieren?

Jouw truck, drie TCO scenario’s

We nemen je mee in een Total Cost of Ownership-vergelijking tussen:

1 - een dieseltruck,

2 - een e-truck die laadt vanaf het elektriciteitsnet,

3 - een e-truck met eigen opwek door zonnepanelen, een batterij en slimme inkoop van energie (een energiesysteem).

Deze TCO-berekening is gebaseerd op jouw input en biedt inzicht in alle kosten gedurende de gehele inzetperiode van de truck. Door naast de aanschafwaarde ook alle kosten van het gebruik in kaart te brengen, helpen wij je op weg om een betere investeringsbeslissing te nemen.

Elektrisch basis

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

Sterk afhankelijk van diesel/stroomprijs | future proof indien je geen last hebt van netcongestie

Afhankelijkheid van marktprijs

Afhankelijkheid van stroomprijzen 
en leveranciers

Netcongestie

Mogelijk geen optie vanwege netcongestie

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Sluit aan bij ambitie van overheid en keten

Meer tonen

Diesel

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

Geen future proof keuze

Afhankelijkheid van marktprijs

Brandstofprijzen kunnen blijven stijgen 
(incl. eventuele extra belastingen)

Netcongestie

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Regeldruk tegen dieselgebruik groeit

Meer tonen

Elektrisch + energiesysteem

Over gehele inzetsduur

Prijs p/km

Future proof

In de toekomst mogelijk voordeliger / meest future-proof keuze

Afhankelijkheid van marktprijs

Meest future proof keuze.

Netcongestie

Adresseert netcongestie-problematiek

Afhankelijkheid Regelgevingan marktprijs

Sluit aan bij ambitie van overheid en keten

Meer tonen

Van laadpaal tot energiesysteem

Wanneer is een energiesysteem nodig?

  • Meerdere e-trucks tegelijkertijd opladen kan alleen als de capaciteit van je netaansluiting dat toelaat
  • Als je nu een grotere aansluiting aanvraagt, laat de installatie soms jaren op zich wachten
  • Daarnaast kan netcongestie ervoor zorgen dat je e-trucks alsnog niet kunnen laden; met een eigen energiesysteem heb je daar minder last van

Genoeg stroom?

Een verzwaring van je netaansluiting kan jaren duren. Vraag deze zo snel mogelijk aan!

In 2025 willen rijden is nu starten

Vraag nu een offerte aan voor een e-truck om in 2024 gebruik te maken van de aanZET subsidie.

Over naar elektrisch is meer dan een e-truck kopen

Een slim energiesysteem uitdenken kost tijd, maar is wel de future proof keuze.

Plan een gesprek in met een energietransitie specialist.

Laat je gegevens achter zodat wij zo snel mogelijk contact met je op kunnen nemen.

Jouw gegevens

Rabobank gebruikt je gegevens om contact te leggen voor een afspraak.

Verstuurkeyboard_arrow_right

Zonnepanelen

Met zonnepanelen kun je zelf stroom opwekken en gebruiken om je e-trucks mee op te laden.

Dat kan de stroomprijs potentieel verlagen en je TCO positief beïnvloeden.

Opgewekte stroom opslaan?

Batterij

Je zonnepanelen wekken soms niet genoeg energie op, en soms juist meer dan je nodig hebt op dat moment.

Wanneer je je zonne-energie tijdelijk opslaat in een batterij, kun je die energie alsnog gebruiken wanneer je e-trucks (bijvoorbeeld 's nachts) aan de lader staan.

Bijverdienen met je e-trucks?

HBE’s

Laad je een elektrisch voertuig op je eigen locatie op? Dan kun je hiermee Hernieuwbare Brandstofeenheden (HBE’s) verdienen. Dit zijn een soort CO2-certificaten.

Als je zelf energie opwekt, kun je hier zelfs extra veel aan verdienen. Voor een elektrische vrachtwagen kan dat al snel oplopen.

Stroom slim inkopen?

Slim energie inkopen

De stroom uit het netwerk die je nodig hebt, kun je op verschillende manier inkopen.

Met dynamisch inkopen speel je bijvoorbeeld in op stroomprijzen op uurbasis of de prijzen voor de volgende dag.

Variabel inkopen (vaak per maand) geeft iets meer vastigheid, maar je bent wel nog flexibel.

Met vast inkopen leg je de prijzen voor bijvoorbeeld een jaar vast. Dat is voorspelbaar, maar je kunt niet inspelen op lagere energietarieven (zoals 's nachts, of als door het jaar heen de marktprijs omlaag gaat).

Zelf handelen in energie?

Energiehandel

Vraag en aanbod beïnvloeden ook de elektriciteitsmarkt. Door zon- en windenergie schommelt de prijs enorm.

Hier kun je met het opladen van e-trucks slim op inspelen door te handelen met een deel van je batterijcapaciteit (op locatie of zelfs in je e-trucks) die je op dat moment niet nodig hebt.

Meer weten over de berekeningen?

Uitgebreide TCO toelichting en meer uitleg over een energiesysteem?